Selamat Datang

Usrah Jamadilkubra ialah rangkaian keluarga keturunan SYED JAMALUDDIN AL-AKBAR AL-HUSAINI (Wajo Makasar 1352-1415 M) BIN AHMAD JALALUDDIN SYAH (AHMAD SYAH JALAL) melalui keturunannya SYED ALI NURUDDIN ZAINUL ALAM (Ali Nurul Alam).

Jumaat, 19 Mac 2010

Maulid Nabawi s.a.w


18/03/2010 Usrah Jamadilkubra telah mengadakan majlis Maulid Nabawi bertempat di rumah Bonda, Kg. Tanjung Kuala. Majlis bermula selepas solat isyak secara berjemaah dengan pembacaan Maulid Dibaei serta qasidah-qasidah memuji junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w.

Walaupun ada golongan-golongan tertentu yang mengatakan bahawa merayakan mauled ini adalah satu perbuatan bidaah serta membaca mauled berzanji dan maulid dibaei merupakan perbuatan mungkar, kami mempunyai hujah-hujah yang mengatakan sebaliknya bersumberkan ulama-ulama yang muktabar seperti al-Hafiz Imam Jalaluddin as-Suyuti.

Malah Ibn Taimiyyah sendiri telah menyebut dalam himpunan fatwanya juzuk 23 muka surat 134 yang menyebut:

Maka membesarkan Mawlid dan menjadikannya sebagai waktu atau musim yang dirayakan telah dilakukan oleh sebahagian manusia dan bagi mereka baginya (yakni pada menyambut Mawlid tersebut) ganjaran pahala yang besar kerana baiknya niat mereka dan kerana mereka membesarkan Junjungan Nabi s.a.w.   


Tiada ulasan:

Catat Ulasan