Selamat Datang

Usrah Jamadilkubra ialah rangkaian keluarga keturunan SYED JAMALUDDIN AL-AKBAR AL-HUSAINI (Wajo Makasar 1352-1415 M) BIN AHMAD JALALUDDIN SYAH (AHMAD SYAH JALAL) melalui keturunannya SYED ALI NURUDDIN ZAINUL ALAM (Ali Nurul Alam).

Ahad, 20 September 2009

Sepagi Di Hari Raya



Seperti setiap hari raya, selepas solat sunat Aidilfitri kami berkumpul seluruh ahli keluarga di rumah bonda. Memohon maaf dari bonda dan semua ahli keluarga agar tiada lagi sebarang luka yang tersimpan.
Kemudian, kami melawat guru kami al- Alim al- Allamah Syeikh Abdul Qadir Mohd Yusuf yang sekarang ini sedang uzur. Banyak yang telah saya pelajari dari beliau dan saya juga telah mengambil tarekat Ahmadiyyah Idrisiyah. Beliau merupakan seorang yang alim dalam bidang tasawuf.
Selepas itu kami bertolak ke tanah perkuburan Lambor, Kg. Delima untuk menziarahi makam moyang kami al- Alim al-Allamah Allahyarham Syed Hussin bin Abdullah al- Yahya al-Hafiz dan makam datuk kami al-Alim al-Allamah Allahyarham Tuan Guru Awang Abdus Samad. Kami bertafakur sebentar di makam mereka mengenangkan kisah kedua-dua jasad yang dikebumikan disini yang menjadi buah mulut, ikutan dan pendakwah dikalangan masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan