Selamat Datang

Usrah Jamadilkubra ialah rangkaian keluarga keturunan SYED JAMALUDDIN AL-AKBAR AL-HUSAINI (Wajo Makasar 1352-1415 M) BIN AHMAD JALALUDDIN SYAH (AHMAD SYAH JALAL) melalui keturunannya SYED ALI NURUDDIN ZAINUL ALAM (Ali Nurul Alam).

Ahad, 1 November 2009

Bantahan Terhadap Dr. Asri


Hari ini boleh dikatakan semua media massa termasuk akhbar dan elektronik menyiarkan kenyataan Dr. Asri Zainul Abidin, mantan Mufti Perlis mengenai bantahan beberapa NGO dan individu tertentu mengenai tawaran yang dikemukakan oleh PM kepada beliau sebagai Yang Di Pertua (YDP) Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM).

Bantahan itu dibuat dengan alasan bahawa Dr. Asri bukanlah berfahaman ahli sunnah wal jamaah sebaliknya menganut fahaman Wahabiah serta tidak menerima pakai hadis-hadis Imam al-Bukhari dan mecerca ula-ulam yang terkenal seperti Imam Nawawi dan Imam al-Ghazali.

Saya mengenali Dr. Asri sejak tersebarnya peristiwa perdebatan beliau dengan Astora Jabat suatu ketika dahulu serta sempat mendengar beberapa siri kuliyah beliau semasa beliau menyambung pengajian di UIA Gombak.

Berdasarkan ilmu saya yang sedikit dan cetek ini, saya mendapati Dr. Asri memang berfahaman Wahabiyah yang dipelopori oleh Syeikh Muhammad Abd Wahab. Mana-mana pendapat ulama laian yang bertentangan oleh fahaman Wahabiyah, akan ditolak beliau walaupun fahaman tersebut sebenarnya ada asas dalil dari al-Quran, Sunnah, Ijma' mahupun qiyas.

Malah ramah ulama-ulama hebat di Malaysia yang menolak fahaman yang dibawa oleh Dr. Asri tersebut seperti Dr. Uthman el-Muhammady, Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Makki, al- Alim al-Allamah Syeikh Nuruddin al-Marbui al- Banjari al-Makki dan banyak lagi.

Dr. Asri seolah-olah menolak adabul ikhtilaf di kalangan ulama dengan mana-mana pendapat yang bertentangan dengan fahaman beliau akan ditolak malah ada yang dihukum sebagai sesat dan bidaah.

Padahal ulama-ulama muktabar dan para salfussoleh terdahulu memberikan sesuatu pendapat adalah selepas membuat kajian dan penelitian terperenci dari sumber-sumber hukum dan bukannya dibuat berdasarkan akal dan nafsu semata-mata.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan