Selamat Datang

Usrah Jamadilkubra ialah rangkaian keluarga keturunan SYED JAMALUDDIN AL-AKBAR AL-HUSAINI (Wajo Makasar 1352-1415 M) BIN AHMAD JALALUDDIN SYAH (AHMAD SYAH JALAL) melalui keturunannya SYED ALI NURUDDIN ZAINUL ALAM (Ali Nurul Alam).

Ahad, 10 Januari 2010

Kunjungan Syeikh Abdul Rahman al-Munish



Baru-baru ini Syeikh Abdul Rahman al-Munish, imam qaryah Ramadhan Dataran Stadium Sultan Muhammad IV telah mengunjungi Usrah Jamadilkubra. Beliau yang ditemani Imam Rosli, Imam Tua Masjid Ismaili Bandar Tumpat.

Beliau telah disambut oleh Abu Aswad dan beberapa ahli Usrah Jamadilkubra yang lain. Usrah Jamadilkubra amat berbesar hati menerima kunjungan hormat dari salah seorang pakar al-Quran itu. Sedikit biodata Syeikh Abdul Rahman al-Munish adalah seperti berikut:-

Beliau dilahirkan pada 24 Jun 1984 di Bandar  Maadi, Kaherah Mesir. Keluarga beliau berasal dari Arab Saudi.  Beliau merupakan cucu kepada al-Alim al-Allamah Syed Sabiq, pengarah Kitab Fiqh Sunnah yang terkenal itu dan nasab keturunannya bersambung sehingga Khalifah Islam Keempat, Syaidina Uthman al-Affan. Beliau merupakan graduan Universiti al-Azhar, Mesir dan mendapat sanad dan ijazah al-Quran dan tajwid. Beliau merupakan hafaz al-Quran serta lahir dari keluarga yang semuanya penghafaz al-Quran.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan